EKSJÖ ROLEPLAY

                           Regler:

Kriminell Regler                                                        Fivem Regler

§ 1.1 Social Rp

På servern utgår vi från social rp som utgångspunkt. Det vill sägas att serverns rolespelande bygger från första hand att du som spelare ska hitta en social lösning, detta gör scenariona mer långutragna och roliga från båda parter-.
Exempel på regelbrott: Du som kriminell på servern hamnar i en konflikt med en annan kriminell/gäng och väljer att skjuta och skotta som första åtgärd UTAN att hitta en social lösning.

§ 1.2 Powergaming

Att du som spelare endast försöker uppnå enskilda mål inom sitt rolespelande såsom mest pengar & vapen med mera. Powergaming menas också att du använder dig av omänskliga krafter.
Exempel 1 på regelbrott: Du som kriminell försöker endast få pengar & vapen & makt på servern.
Exempel 2 på regelbrott: Du krockar med ditt fordon såsom din bil och väljer att inte rpa på skador och åka/gå iväg från platsen. Ett exempel hur man ska rpa vid en kolliktion är att man ska rpa på skador på din karaktär samt ditt fordon. Tänk att du måste betala för reperation.

§ 1.2 Sunt förnuft

Detta är serverns grundregel. All din rp ska utgå från denna regel, sunt förnuft.
Exempel på regelbrott: Ni har har gäng krig mot ett gäng. Du är ensam och väljer att åka till deras gäng hus för hetsa mot dom. Du vet att din chans för överlevnad är låg och att du förmodligen kommer bli kidnappad men du väljer ändå att åka dit, du vill undvika denna situation. Detta är inte enligt sunt förnuft och du bryter serverns regel.

§ 2.1 Antalet personer
På ett rån som utförs finns det ingen gräns om hur många ni får va MEN tänk efter grundregeln sunt förnuft, är det rimligt att vi är hela vårt gäng plus vår allians (16+16=32) på detta rån, tänk om ni åker in. Tänk också på att inte ha flera gisslan än vad ni kan behandla och kontrollera.

§ 2.2 Gisslor
För att du ska lyckas att förhandla mot polismyndigheten samt andra kriminella personer behövs gisslan. Gisslan är ett oblikatoriskt att ha under rån. Detta är för att du ska ha en chans att ta dig fri då du inte får lämna den rånade platsen förens polisen är på plats.
Tänk på att inte ha flera gisslan än vad du kan behandla och kontrollera under scenariot.

§ 2.3 Gänghus & Personrån
Att befinna sig utanför ett gäng hus för att provecera dom eller liknade är förbjudet. Detta går under SUNT FÖRNUFT då du alrig skulle åka till ett annat område som inte tillhör dig utan ett annat gäng för att provecera, det är som att gå in i sin död.
Under ett personrån ska du inte döda/avrätta offret utan ge en möjlighet och chans att offret ska kunna värna om sitt liv och ge det du strävar efter. Under dessa rån är det viktigt att masker bärs och handskar då du inte avättar offret så har offret inga bevis att tilldela till polisens förundersökning/utredning.

§ 2.4 Driveby & Stormning & Kidnappning
Driveby: Syftet med en driveby är att skapa ett hot mot motpartnen. En driveby är att åka förbi ett gäng för snabbt. När du gör en driveby ska du tänka på:
"Snabbt in, snabbt ut"
En driveby skas inte utföras flera gånger om dagen eller veckan. Ska en driveby ske ska en boss/vice skicka in en report till staff och informera. Detta är för att inga regelbrott ska ske mot er eller motparten samt att ledningen i gänget ska ha koll och godkänt en driveby.
Stormning: Stormning mot ett annat gäng/gänghus ska inte ske flera gånger i veckan. Som max ska stormningar ske 1 gång på den veckan. Denna gång när ni ska storma ska en boss/vice skicka in en report och meddela att en stormning ska ske nu. Händer det att ni har stormat redan en gång och ni måste storma igen av en anledning såsom kidnappade medlemmar MÅSTE en ticket utföras där ni dokumenterar kring fårgprna.
Kidnappning: För att en kidnappning ska vara ordentligt utförd ska ett tidigare bakomliggande scenario finnas. Det är inte okej att kidnappa civila eller andra utan ett bakom liggande scenario.

§ 3.1 Allians & Pakt
Att skapa ett samarbete samt förbindelser bland gäng på servern är något bra. Ni är en allians och inte samma gäng för göra det tydligt. Ska ni göra ett scenario där flera gäng är inblandade så räcker det inte att ni är bekanta med gänget utan ni måste ha allians eller pakt. Skillnaden mellan allians och pakt är att allians tillåts endast samarbete mellan högst 2 gäng medans pakt har ni ett pakt namn & ledning och utvecklade planer med flera än 2 gäng.

§ 3.2 Lämna gäng
För du ska kunna lämna ett gäng ska du lämna genom rolspelande. Det är totalt förbjudet att lämna ett gäng genom discord eller andra delar av occ, därmed går detta också under regeln META GAMING.
Tänk på att inte lämna ett gäng genom ingame sms eller telefon utan att gå fram till ledningen i gänget och förklara situationen. Det går under SUNT FÖRNUFT att lämna ett gäng på det viset på grund av polismyndigheten samt nya lagen i Sverige om spårning.

§ 3.3 Gänget Fordon
Att visa gäng har bättre fordon och förmåner är förståeligt och absolut inte konstigt. Fordonen ni använder är för utveckla era scenarios med exempelvis helikoptrar med mera. Att ni använder era fordon som ett medel att vina ett sceanrio och inte skapa ett bra rolspelande för den andra partnen är förbjudet.

§ 3.4 Personer i gäng
Denna regel handlar om antalet personer i ett gäng och mc klubb. Detta gäller för antalet personer inskrivna i discord (som har gäng rollen).
Antalet:
Kriminellt gäng: 16 personer
MC-klubb: 18 personer

§ 3.5 Karaktär död
Dör din karaktär så gäller 12 timmar infrån du är död. Det menas med att du inte får rpa på den karaktären tills 12 timmar har gått då karaktäeren avlidit. Har en avrättningsansökan skett och den blivit godkänd skas karaktären raderas då hen är helt avliden.

§ 1.1 RDM
RDM står för Random Deathmatch och innebär helt enkelt att du dödar någon utan anledning.
Exempel på regelbrott: Du skjuter & slår ihjäl folk utan anledning.

§ 1.2 VDM
VDM står för Vehicle Deathmatch och innebär helt enkelt att du använder dit fordon som ett vapen.
Exempel på regelbrott: Du ser en folkmassa och väljer att köra över dom. Detta kan misstas med att någon prejar in dig som man då kan göra irl, alltså en "vanlig nivå" är godtagande.

§ 1.3 Fearrp
FEARRP innebär att man ska värna om sitt liv. Du ska tänka att om din karaktär dör nu får du alrig mer spela på den igen, det gör att om någon riktar emot dig ska du lyssna på vad hen sa. Tänk på att agera som du hade troligen gjort igen.
Exempel på regelbrott: Du är under vapenhot och personen ber dig göra något, du väljer att inte lyssna på personen eller försöker ta dig därifrån.

§ 1.4 Copbait
COPBAIT menas med att du försöker få blåljus verksamheters uppmärksamhet genom till exempel när du ser en polis köra mot rött, gasa på, drifta eller burna.
Exempel på regelbrott: Du ser en polisbil stå vid ett rött ljus du väljer att gasa på och köra emot det röda ljuset för medvetet få en polisjakt.

§ 1.5 Metagaming
METAGAMING innebär att du tar information från occ (utan för din karaktär) och tar in den informationen IC (i din karaktär). All information och så vidare som inte finns i rolspelandet alltså från occ (irl) får inte över huvud taget tas in ig.
Exempel på regelbrott: Du sitter i discord call tillsammans med några andra. En av dom ber dig komma till torget för du ska hämta upp han. Du väljer att åka dit alltså så tar du occ information till IC (till din karaktär).

§ 1.6 Combat logging
COMBAT LOGGING innebär att du försöker unvika ett scenario genom att lämna spelet eller med andra otillåtna medel/metoder.
Exempel på regelbrott: Du håller på bli kidnappad och väljer att lämna spelet (quita) för inte bli kidnappad.

1.7 NLR
NLR står för New Life Rule och innebär helt enkelt att om din karaktär avlidit i ett scenario får du inte komma ihåg något. Ett enkelt missförstånd är att du blivit kidnappad och det har gått lång tid, sedan dör du och dom kör dig till sjukhuset, då får du komma ihåg ENDAST början av scenariot om det har tagit en så pass lång tid (minst 45 minuter).
Exempel på regelbrott: Du blir skjuten och körd till sjukhuset. När du skrivs ut så rpar du på vad som hänt.


§ 1.8 Powergaming 

POWERGAMING innebär dels att man använder sig av omänskliga krafter som att till exempel att framföra ett fordon trots att man precis krockat. Att endast spela för makt och pengar och att endast uppnå enskilda mål i sitt rollspelande räknas också som POWERGAMING.


§ 1.9 Sunt förnuft


SUNT FÖRNUFT är en bred regel som ska och är utgångspunkten för hela rollspelandet man bör ha när man spelar på servern. SUNT FÖRNUFT innebär logiskt tänkande och precis den utgångspunkten finns i vårat verkliga liv, ska vi använda den i vårat rollspel. T.ex. är det logiskt att slå ner någon helt utan anledning på en allmän plats? Du ska helt enkelt agera utifrån vad man hade gjort irl (i riktiga livet).


Varför finns regler på servern?

Reglerna finns på servern för skydda alla i roll spelandet. Vi försöker INTE strypa någon rp utan vi försöker utveckla den. Reglerna finns också för att saker som inte sker IRL (i riktiga livet) inte ska komma in till vårt roll spelande. Reglerna finns också för att hålla servern i en kontroll nivå där rpn ligger som högst och utvecklingen. 

// Ägare 


Eksjö Roleplay - Svensk Fivem Server

Det är här allt börjar...

Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång